Suomen Suoramainonta Oy 

Vuonna 1987 perustettu Suomen Suoramainonta Oy ( SSM) on Suomen suurin yksityinen osoitteettoman suoramainonnan jakeluyritys. SSM Suomen Suoramainonta-ketjussa on kaikkiaan 25 jakeluyritystä joilla katetaan noin 2,2 miljoonan kotitalouden alue. Ketjun jakeluyritykset työllistävät vuosittain yli 13.000 lehtien ja mainosten jakajaa sekä toistasataa vakituista muuta jakelun ja suoramainonnan ammattilaista. Aimo osa kaikesta Suomen osoitteettomasta jakelusta kulkeekin Suomen Suoramainonta Oy:n ja sen 25 ketjuyrityksen käsien kautta suomalaisiin koteihin.

SSM kehittää palveluaan jatkuvasti yhteistyössä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja tarjoaa laadukkaan jakelupalvelun lisäksi koko joukon suoramainonnan muita palveluita. Ketjuun kuuluvat yritykset toimivat yhtenäisen konserniliiketoimintamallin mukaan. SSM osoitteeton suora tavoittaa viikoittain yhteensä arviolta noin 4 miljoonaa lukijaa. Yhtiön toimitusjohtaja on Istvan Denes. Pääkonttori sijaitsee Helsingin Konalassa. Vuotuinen liikevaihto on yli 40 milj. EUR. Suomen Suoramainonta Oy on Asiakkuusmarkkinointiliiton ( ASML) sekä European Letter Box Association ( ELMA) jäsen.

 

 

Mainospostia ja kaupunkilehtijakelua on tehty jo 50 luvulta saakka

Suomen Suoramainonta (SSM) jakaa mainokset ilmaisjakeluna jaettavien kaupunkilehtien kanssa. Suomen ilmaisjakelun historia on pitkä, sillä Suomen vanhin kaupunkilehti on vuonna 1957 perustettu Tamperelainen. Lehti ilmestyy yhä. Sen perusti aikoinaan lehden päätoimittajanakin toiminut Urpo Lahtinen. Tänä päivänä lähes jokaiseen suomalaiseen talouteen jaetaan oman alueen uutisia sisältävä kaupunkilehti ja samaan aikaan kohdistetusti valtakunnallisia ja alueellisia tarjousesitteitä. Kaupunkilehtien lukijapeitot lehdestä riippuen liikkuvat 80-98% välillä ja lähes samoihin lukuihin yltävät jotkut säännölliset suoramainoksetkin.

80 ja 90 luku olivat voimakasta SSM:n oman jakeluverkon laajennusta ja palvelun kehittämisen aikaa. Franchising ketjukonsepti oli malli jolla toimittiin menestyksellisesti useiden vuosien ajan. Jakeluverkkoa laajennettiin yhdessä motivoituneiden SSM -yrittäjien kanssa. Vuonna 1990 SSM kuului Nobiscum-sijoituskonserniin. 1992 omistajatahoksi vaihtui Janton Oy johon myös kuuluivat mm. hyvin tunnettu kaupunkilehti Alueuutiset ja City-lehti. Jantonista muodostui myös yhteistyömosaiikki 1990 -luvulla ja se omisti mm. jakeluyrityksiä yhdessä Suomen Postin kanssa. Vuonna 2003 Bank of Americanin Euroopan pääomasijoitusyhtiö BA Capital Partners Europe teki kaupat suurimpien omistajien kanssa Janton Oy:n osakkeiden ostosta. Nykyisin SSM:n omistuksen taustalla on pääomasijoitusyhtiö Argan Capital.

Digitalisoituminen ja sähköisen mainonnan kasvu ei ole syrjäyttänyt osoitteetonta jakelua, päinvastoin. Suosion kasvuun ovat vaikuttaneet mm. edulliset toteutus- ja jakelukustannukset, jakelun täsmällinen toimivuus sekä asiakkaiden tyytyväisyys palveluun. Kaikista ilmaisjakelun saajista noin 90% tutustuu kotiinsa jaettuihin paikallisuutislehtiin ja suoramainoksiin. Paperille painetut suoramainostuotteet ovatkin yhä enemmän arvopostia muun postin määrän vähentyessä.

Suomen Suoramainonta on suuri valtakunnallinen työllistäjä, jonka palveluksessa on kerralla noin 3 500 jakajaa oman vakituisen henkilöstön lisäksi. Tämä ammattiryhmä koostuu niin nuorista, aikuisista kuin eläkeläisistäkin. Vuoden 2009 lopulla toimialalle solmittiin erillisjakelua koskeva työehtosopimus.Vaikka työ on useimmille lyhytaikaista ja tilapäistä, kaikki tekevät virallisen työsopimuksen, joka sitoo molempia osapuolia. Työhön kuuluu luonnollisesti perehdytys. Jakelutyö soveltuu monelle ja moneen elämän tilanteeseen. Koska ala on työvoimavaltainen, kesätyöntekijöitäkin palkataan kausittain lähes kaksi tuhatta.