Suorajakelu toi ennätysmäärän matkailijoita

Koli löysi lehdellä pk-seudun perheet

Luonnonkaunis Koli on ympärivuotinen matkailukohde. Matkailijoista 75 prosenttia tulee Suomesta ja heitä houkuteltiin mm. 100 000 kappaleen attraktiivisella lehdellä, jonka Suomen Suoramainonta jakoi. Tulos oli menestys.

Kolia kehitetään kohteena jatkuvasti, kuitenkin arvokkaan suomalaisen kansallismaiseman ehdoilla. Koli haluaa säilyttää aidon ja poikkeuksellisen tunnelman ja välttää kaupallista turistirysän ilmettä. Matkailija tarvitsee palveluita, mutta ne voidaan toteuttaa myös maisemaa ja luontoa kunnioittaen, kertoo Kolin Matkailuyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Veli Lyytikäinen.

Olemme ilmeisesti onnistuneet, koska matkailijamäärät ovat jatkuvasti kasvaneet.

Koli tunnetaan

Koli tunnetaan nykyisin hyvin, vaikka joitakin vuosia sitten joutui messuille kertomaan ihmisille, missä Koli on. Tunnettavuuden ollessa paremmalla tasolla voimme paremmin keskittyä todelliseen imagomainontaan, jonka kannalta oleellisimpia asioita ovat: luonnonkaunis suomalainen kansallismaisema, aidosti ympärivuotinen kohde, monipuoliset harrastusmahdollisuudet, mukava vaihtoehto turistirysille, Lyytikäine sanoo.

Tämän kertomiseen tarvitaan monia keinoja, joista lehti on yksi tärkeimmistä. Sen avulla voimme kertoa monipuolisesti sen, mitä Koli on.

Laadukkaita tarinoita

Lyytikäisen mukaan lehden voima on visuaalisessa ilmeessä ja tarinoissa, joiden voima on uskomaton. Hyvää palautetta tuli lukijoilta runsaasti. Monet ovat kirjoittaneet näin: ”Kun luin lehden, teki mieli matkustaa katsomaan.” Tämä kertoo, että lehti toimii.

Meidän pitää vain huolehtia, että pidämme lupauksemme emmekä lupaa sellaista mitä ei ole olemassa. Matkailuyhdistyksessä on 80 yritystä, joiden kaikkien pitää olla sitoutuneita antamaamme palvelulupaukseen, kertoo Veli Lyytikäinen.

Lehden onnistumisesta kertoo selkeästi myös se, että sillä markkinoitu etelän talvilomaviikon aika oli Kolille kaikkien aikojen paras.

Uusi lehti työn alla

Ensimmäisen suorajakeluna pääkaupunkiseudulle jaetun lehden tulos oli niin hyvä,
että jatkoa seuraa.

Kesäsesonkia varten tehdään lehti, jonka jakelu kohdistetaan jatkossa pk-seudun lisäksi suuriin kaupunkeihin mm.  Jyväskylään ja Tampereelle. Sen painos on kaikkiaan 140 000 kpl.

Onnistuneen suoramarkkinoinnin ansiosta voimme vähentää esimerkiksi televisiomainonta, jonka ongelmana on hinnan lisäksi se, että emme pysty riittävästi erottumaan muista, esimerkiksi Lapin kohteista.

SSM:n suorajakelu on kustannustehokas ja se voidaan myös hyvin kohdistaa, jolloin painosmäärä pysyy pienenä. Meidän tärkein kohderyhmämme ovat keskituloiset lapsiperheet ja ne pystytään melko hyvin löytämään SSM:n työkaluilla, Veli Lyytikäinen toteaa. Lehden lisäksi tärkeitä ovat omat verkkosivumme sekä tietenkin matkailumessut.

Kolin Talvilkehti
Koli logo