JYSKin päämedia on yli 50 krt/vuosi jaettava Suora

  • JYSK-myymälöitä 3000 kpl, 51 maassa
  • Työntekijöitä n. 22 000
  • v. 2021 liikevaihto on n. 182 M€
  • Päämedia: osoitteeton suora
  • Jako: 53-54 krt/vuosi
  • Suurin painos 2,1 miljoonaa
  • Pienin painos 1,7 miljoonaa
  • Yhteinen painosmäärä 118 milj.

Suoralla luodaan mielikuvia

Suoralla luodaan mielikuvia ja yllätetään sekä aktivoidaan asiakas toimimaan tarjouksilla. Suoran lisäksi Jysk käyttää markkinoinnissaan TV-mainontaa, printti- ja digitaalista mainontaa sekä sosiaalista mediaa esim. "bloggaritapahtumia".

 

Suorassa on kiistaton teho   -JYSK kiitää kasvu-urallaan

Huimalla kasvu-uralla kiitävä JYSK on uransa aikana osoittanut konkreettisesti suoramarkkinoinnin voiman. Lue miten avajais-suora toi ennätysasiakkaat!

Jotkut sanovat suoraa vanhanaikaiseksi, mutta me näemme sen kiistattoman tehon aina kun mainoslehti on jaettu asiakkaille; sanoo JYSK-Suomen maajohtaja (v. 2017 asti) Ville Velin 

 

JYSK (Jysk Nordic) on kansainvälinen ketju, jonka johtavana teemana on ”Sleeping and Living” eli tuotteita nukkumiseen ja elämiseen. JYSKin ehdottomina myyntivaltteina ovat olleet patjat, peitot ja tyynyt, mutta viime vuosina on mukaan tullut myös sisustustuotteet sekä huonekalut. 

Kehitämme tuotevalikoimaamme tarjoamalla inspiroivia sisustamisen ratkaisuja. Tuotteet ovat edullisia, mutta menemme ehdottomasti laatu edellä. Laatu on meille todella tärkeä asia; Ville Velin sanoo.

JYSKin brändi on kehittynyt hyväksi, vaikka mainonnan painopiste on koko ajan ollut taktisessa markkinoinnissa. Meidät tunnetaan kautta Suomen ja maine on hyvä. Tämän maineen säilyttäminen edellyttää tuotteiden korkeaa laatua. Hyväkään markkinointi ei nimittäin kanna, jos tuotteet eivät vastaa asiakkaiden laatuodotuksia;  toteaa JYSK Suomen markkinointipäällikkö Riikka Leskinen

118 miljoonaa mainoslehteä vuodessa   -taktisella mainonnalla

Markkinoinnin trendien sekä ajan uskomuksien mukaisesti on yllättävää, että yli 20 v. sitten (v. 1995) Suomeen rantautunut kansainvälinen kauppaketju on tällä hetkellä kannattavin ja kasvavin kodin tuotteiden kauppaketju, vaikka painopiste on koko ajan ollut taktisessa mainonnassa. Taktinen markkinointi ei ole estänyt luomasta tunnettua brändiä, vaan päinvastoin.

Suora on meidän tärkein yksittäinen media, ja jos esimerkiksi talousmediassa laajasti julkisuutta saavia nykymarkkinoinnin asiantuntijoita olisi uskominen, niin meidänhän pitäisi markkinointistrategiallamme olla yrityksenä jo konkurssin partaalla; Ville Velin hymähtää.

Totuus kuitenkin on, että suora toimii. Me myös panostamme siihen todella voimakkaasti. Osoitteettomana suorana jaettava mainoslehtemme ilmestyy yli 50 kertaa vuodessa. Yleensä painos on 2,1 miljoonaa kappaletta, suppeimmillaankin 1,7 miljoonaa. Tämä tarkoittaa, että yhteenlaskettu painosmäärä on peräti 118 miljoonaa vuodessa, Riikka Leskinen sanoo.

Pitkäjännitteistä markkinointisuunnittelua    -Suora mukana

Riikka Leskisen mukaan JYSKin markkinointi on hyvin suunnitelmallista. Suoran lisäksi paletissa on tv-mainontaa, printti- sekä digitaalista markkinointia sisältäen sos. media.

Kun kaikki on valmiiksi suunniteltu ja ennakoitu, meidän ei tarvitse hätiköidä. Toisaalta voimme tietenkin, ja tarpeen mukaan, varioida sekä reagoida uusiin tilanteisiin. Tämä käy helposti, koska vahva perussuunnitelma on luotu; Leskinen toteaa.

Kansainvälisenä yrityksenä on JYSKillä päämiehen vahva tuki. Myytävät tuotteet ja kampanjalähdöt ovat pääosin samat kaikissa 51:ssä maassa, missä JYSK toimii. Mainoslehdet tehdään oman organisaation voimin, missä mukana tekemässä on -Tanskan pääkonttorin ohella- oma Suomi-tiimi. Suomi-tiimissä voidaan ottaa huomioon paikalliset tarpeet.

Leskisen mukaan on onnistumisen viimeisenä takuumiehenä ollut alusta lähtien Suomen Suoramainonta, niin luotettavana jakelijana kuin yhteistyön kehittäjänäkin.

Olemme olleet yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä ja SSM on pystynyt vastaamaan tarpeisiimme, Leskinen toteaa.

Aina on mahdollisuus tehostaa

SSM:n Kahdesti viikossa -järjestelmämuutoksesta toteavat JYSKin Velin ja Leskinen seuraavasti:

Suhtaudumme asiaan periaatteessa myönteisesti ja haemme siitä uusia mahdollisuuksia.

Kun tarjouslehti tuli viikonlopuksi, se kantoi aina myös alkuviikkoon ja toi myymälöihin jonkin verran kiirettä ja paineita. Nyt voimme paremmin panostaa alkuviikosta muuhun välttämättömään työhön ja siten valmistautua  loppuviikon asiakasvirtaan, mikä alkaa näkyä heti kun keskiviikkona tehtävä jako on tehty.

Tämä on meille myös tehostamisen mahdollisuus, jota voimme hyödyntää asiakaspalvelun kehittämisessä. Se on tärkeää, koska myyjämme ovat erittäin motivoituneita ja palvelualttiita. Nyt heille jää ehkä entistäkin paremmin aikaa panostaa asiakkaiden palvelemiseen.

JYSK on valtakunnallinen toimija   -jo 80 myymälää Suomessa

JYSKin kasvu valtakunnalliseksi toimijaksi on ollut nopeaa ja JYSK-myymälöitä on 80 kpl kaikkialla, ympäri Suomea. JYSK menestyy erinomaisesti sekä kansainvälisesti että Suomessa!

Tämä tarkoittaa myös sitä, että suoramainosten jakelun on oltava koko maan kattavaa. Jokaisen myymälän lähiympäristö on katettava jakelulla. Sen on toimittava, koska sen varaan on toimintamme rakennettu; Riikka Leskinen toteaa.

JYSK menestyy erinomaisesti sekä kansainvälisesti että Suomessa

Vuodesta 2020 alkaen JYSK-Suomen maajohtaja: Tuomas Piirtola.