IAM Oy on lyhenne sanoista Interaktiivinen Automedia. Sen syntyhistoriaan kuuluu vannominen internetin nimeen ja toiminta monelle tutussa osoitteessa Automerkit.fi. Nyt yritys julkaisee myös kahta printtimediaa: Auto Uutiset ja Kodin Uutiset. 11 kertaa vuodessa keskiviikkoisin jaettavat lehdet saavat ihmiset reagoimaan ja käymään yrityksen verkkosivuilla.

 

Tuomas Lyyra perusti ensimmäisen yrityksensä, kun maailma muuttui digitaaliseksi. Perustimme yrityksen tuottaaksemme kuluttajille suunnatun verkkoportaalin Automerkit.fi. Tarkoituksena oli tarjota kuluttajille puolueetonta tietoa auton ja palveluiden ostamiseen.

Kaikki sujui alusta pitäen hienosti. Pääsimme nopeasti alan kolmen suurimman sivuston joukkoon. Onnistuimme hyvin, mutta huomasimme nopeasti ettei sisällöntuottaminen pelkästään verkossa ole taloudellisesti kannattavaa. Nettimediahan ei elä sillä, että tuottaa kiinnostavia uutisia ja artikkeleita, vaan sillä, että mainostajat lähtevät mukaan. 

Mainostajien kannalta ikäväksi huomioksi nousi myös lukijoiden käyttäytyminen verkossa.

Totuus nimittäin on, että ihmiset eivät aktiivisesti lue mainoksia verkossa vaan käyttävät laajasti mainonnan esto-ohjelmia. Verkkoon ei myöskään aina mennä. Siksi tajusin, että tarvitaan jotain muutakin.

Tämän vuoksi hän tarttui tilaisuuteen, kun tuli mahdollisuus ostaa Autouutiset niminen, melko pitkään alalla ollut lehti. Lehdestä saadut hyvät kokemukset johtivat siihen, että yritys perusti lehdelle kaveriksi Kodin Uutiset.

 

Ständeiltä kotiin

Kuten aikaisemmin Autouutisia, monia muitakin ilmaisjakelulehtiä levitetään usein eri paikkoihin sijoitetuilta ständeiltä.

En alunalkaenkaan uskonut tähän. Ihmiset saavat niin paljon erilaista informaatiota ja mainontaa, että eivät varmasti ole kovin innokkaita raahaamaan sitä kauppareissulta lisää.

Tämän vuoksi 200 000 kappaleen painoksista sijoitamme ständeihin vain noin kymmenen tuhatta. Nämäkin paikat ovat hyvin harkittuja ja tukevat ilmoitus- ja asiasisältöjämme; esimerkiksi Tokmannin tai Motonetin tavaratalot. Tuoma Lyyra kertoo.

 

Rooli mainoksilla

Tuomas Lyyra on tavallaan itsekin yllättynyt siitä, kuinka nopeasti Kodin Uutiset on löytänyt oman paikkansa ja saanut erittäin hyvää palautetta sekä lukijoilta että mainostajilta. Tämä on ydinkysymys ilmaisjakelulehdille.

Ilmaisjakelulehti saa elämänsä mainoksista. Ne on tietenkin pidettävä erillään artikkeleista, mutta mainokset varmasti hyväksytään paremmin ja niitä myös luetaan enemmän.

Saadun palautteen perusteella toimialoihin, kuten autoiluun tai kodin hankintoihin suuntautuneet lehdet toimivat myös ilmoittajille paremmin kuin tavalliset paikallislehdet.

Huoneistoremontoijan ilmoitus toimii mielestäni paremmin kodin remontoinnista tehdyn uutisen vieressä kuin uutisen, joka kertoo esim. Espoon metron viivästymisestä.

Ilmaisjakelulehtiin soveltuvat myös paremmin nk. advertoriaalit, eli artikkelin omaisesti tehdyt ilmoitukset, jotka erotetaan näkyvästi muusta sisällöstä. Kertoo Tuomas Lyyra.

Lehtien mainonnallista roolia korostaa myös vakiintunut, kahdesti viikossa tapahtuva suorapostien jakelu. Niillä on tietynlainen odotusarvo. Ihmiset odottavat paikallislehtiä ja sen mukana tulevia mainoksia. Minua ei lainkaan haittaa, että mukana on muitakin tuotteita kuin Autouutiset ja Kodin Uutiset.

 

Kaverukset sisäkkäin räätälöidylle alueelle

Molemmat lehdet ilmestyvät 11 kertaa vuodessa ja ne myös jaetaan yhtä aikaa. Todellisuudessa lehdet ovat sisäkkäin. Painos on 200 000 kappaletta, mikä on vakio. Jakelu sen sijaan vaihtelee, koska siinä lähestymiskulmani on mainonnallinen. Periaatteena on kohdistaa jakelu kaikkiin pientaloihin ja ostovoimaisiin kerrostaloihin. Tuomas Lyyra toteaa.

Olen ajatellut, että on ilmoittajan kannalta järkevää räätälöidä jonkin verran jakelua. Jos esimerkiksi jokin tietyllä alueella toimiva yrittäjä mainostaa Auto Uutisissa huoltopalveluita, lehti on hyvä jakaa myös sinne, missä toimipaikka on. Olen nimittäin havainnut, että ilmoitus on poikinut nopeasti jopa 20 ajanvarausta. Se on merkittävä tulos, jos on esimerkiksi kyse 500 euroa maksavasta toimenpiteestä

 

Printti tukee nettiä

Tuomas Lyyra ei ole hylännyt nettiä, vaan todennut, että sen tueksi tarvitaan printtiä. Netistä löytyvät molemmat lehdet näköispainoksina ja tarvittaessa artikkeleista on vielä laajemmat versiot. Samalla voidaan tuottaa asiakkaiden nettisivuille omat versiot artikkeleista. Tämä on sitä mitä yrityksen nimikin tarkoittaa, interaktiivisuutta, eli vuorovaikutusta.

Printin ilmestyminen vaikuttaa heti ja saa ihmiset reagoimaan ja menemään nettiin, jonne he eivät välttämättä muuten löydä. Olemme myös huomanneet, että toimialakohtaiset lehdet ”elävät” jopa parisen viikkoa.