Printti saa ihmiset heti reagoimaan

 

IAM Oy on lyhenne sanoista Interaktiivinen Automedia, jonka syntyhistoriaan kuuluu "vannominen internetin nimeen". IAM Oy:n toiminta on tullut useille tutuksi yhtiön Automerkit.fi-sivuston kautta. Yrityksellä on myös printtimedia, mihin kuuluvat Autouutiset ja Kodin Uutiset. Lehdet jaetaan 1 krt /vuosi, keskiviikkoisin. 

 

IAM Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Lyyra perusti ensimmäisen yrityksensä, kun maailma muuttui digitaaliseksi: "Perustimme yrityksen tuottaaksemme kuluttajille suunnatun verkkoportaalin: Automerkit.fi. Tarkoituksena oli tarjota kuluttajille puolueetonta tietoa auton ja palveluiden ostamiseen".

Kaikki sujui alusta pitäen hienosti. Pääsimme nopeasti alan kolmen suurimman sivuston joukkoon. Onnistuimme hyvin, mutta huomasimme nopeasti, ettei sisällöntuottaminen pelkästään verkossa ole taloudellisesti kannattavaa. Nettimediahan ei elä sillä, että tuottaa kiinnostavia uutisia ja artikkeleita, vaan sillä että mainostajat lähtevät mukaan. 

Mainostajien kannalta ikäväksi huomioksi nousi myös lukijoiden käyttäytyminen verkossa.

Totuus nimittäin on, että ihmiset eivät aktiivisesti lue mainoksia verkossa, vaan käyttävät laajasti mainonnan esto-ohjelmia. Verkkoon ei myöskään aina mennä. Siksi tajusin, että tarvitaan jotain muutakin.

Tämän vuoksi Lyyra tarttui tilaisuuteen, kun tuli mahdollisuus ostaa Autouutiset-niminen, melko pitkään alalla ollut lehti. Lehdestä saadut hyvät kokemukset johtivat siihen, että yritys perusti lehdelle kaveriksi Kodin Uutiset.

 

"Ständeiltä" mukaan kotiin

Kuten myös aikaisemmin Autouutisia, monia ilmaisjakelulehtiä laitetaan levitykseen eri paikkoihin sijoitettuihin "ständeihin".

En aluksi uskonut tähän. Ihmiset saavat niin paljon erilaista informaatiota ja mainontaa, joten ajattelin etteivät he varmasti ole innokkaita raahaamaan sitä kauppareissulta lisää.

"Meillä on ständeissä n. 10 000 kpl mainoksia. Nämäkin paikat ovat hyvin harkittuja ja ne tukevat ilmoitus- ja asiasisältöjämme, esim. Tokmannin- tai Motonetin tavaratalot"; Tuomas Lyyra kertoo.

 

Ilmaisjakelu on odotettu asia

Tuomas Lyyra on yllättynyt siitä, miten nopeasti Kodin Uutiset on löytänyt oman paikkansa ja on saanut hyvää palautetta, sekä lukijoilta että mainostajilta. Hyvä palaute on ydinkysymys ilmaisjakelulehdille.

Ilmaisjakelulehti saa elämänsä mainoksista. Ne on tietenkin pidettävä erillään artikkeleista, mutta mainokset varmasti hyväksytään paremmin ja niitä myös luetaan enemmän.

Saadun palautteen perusteella ovat eri toimialoille, kuten autoiluun tai kodin hankintoihin, suuntautuneet lehdet toimineet ilmoittajille paremmin kuin tavalliset paikallislehdet.

"Huoneistoremontoijan ilmoitus toimii mielestäni paremmin kodin remontoinnista tehdyn uutisen vieressä kuin uutisen, mikä kertoo esim. Espoon metron viivästymisestä.

Ilmaisjakelulehtiin soveltuvat myös paremmin nk. advertoriaalit eli artikkelin omaisesti tehdyt ilmoitukset, jotka erotetaan näkyvästi muusta sisällöstä"; sanoo Tuomas Lyyra.

Lehtien mainonnallista roolia korostaa myös vakiintunut, kahdesti viikossa tapahtuva suorapostien jakelu. Niillä on tietynlainen odotusarvo. Ihmiset odottavat paikallislehtiä ja sen mukana tulevia mainoksia. Minua ei lainkaan haittaa, että mukana on muitakin tuotteita kuin Autouutiset ja Kodin Uutiset.

 

Lehtikaverukset sisäkkäin, räätälöityä jakelua

IAM Oy:n lehdet ilmestyvät 11 krt/vuosi ja ne myös jaetaan yhtä aikaa; lehdet ovat sisäkkäin ja lehden painos on 200 000 kpl, mikä on vakio. Jakelu sen sijaan vaihtelee, koska siinä lähestymiskulma on mainonnallinen. Periaatteena on kohdistaa lehtien jakelu kaikkiin pientaloihin sekä ostovoimaisiin kerrostaloihin. 

Olen ajatellut, että on ilmoittajan kannalta järkevää räätälöidä jonkin verran jakelua. Jos esimerkiksi jokin tietyllä alueella toimiva yrittäjä mainostaa Autouutisissa huoltopalveluita on lehti hyvä jakaa myös sinne, missä toimipaikka on. Olen nimittäin havainnut, että ilmoitus on poikinut nopeasti jopa 20 ajanvarausta. Se on merkittävä tulos, jos on esimerkiksi kyse 500 € maksavasta toimenpiteestä

 

Printti saa ihmiset heti reagoimaan

Tuomas Lyyra ei ole jättänyt verkkoa, vaan on todennut printin tukevan nettiä. Yhtiön molemmat lehdet löytyvät verkosta näköispainoksina ja artikkeleista on tarvittaessa saatavilla myös laajemmat versiot. Lisäksi voidaan artikkeleista tuottaa vielä omat versiot asiakkaiden nettisivuille. Tämä on sitä, mitä yrityksen nimikin tarkoittaa eli interaktiivisuutta: vuorovaikutusta.

Printin ilmestyminen vaikuttaa heti ja se saa ihmiset reagoimaan sekä menemään nettiin, jonne he eivät välttämättä muuten löydä. Olemme myös huomanneet, että toimialakohtaiset lehdet ”elävät” jopa parisen viikkoa.